Звернення до вчителів

Шановні колеги!

Вітаємо Вас на сторінці інформаційно-методичного порталу "Віртуальний методичний кабінет" Харківського ліцею № 107 Харківської міської ради Харківської області.

Віртуальний методичий кабінет ( ВМК)–це багатопланове інформаційне середовище, зорієнтоване на взаємодію адміністрації Харківського ліцею № 107 ХМР ХО, ліцейських методичних об'єднань та педагогічних працівників в умовах оновлення та розвитку методичної роботи в ліцеї, з метою підвищення ефективності методичної роботи та професійної компетентності педагогів. ВМК забезпечує максимальне полегшення доступу педагогічного колективу до інформаційних ресурсів, які повсякденно використовуються в освітньому процесі.

Запрошуємо до співпраці творчих активних колег.

«Особистий сайт вчителя - вимога часу»


 Методичні рекомендації
щодо створення особистої веб-сторінки вчителя
Ми зараз живемо в час, який по праву називають інформаційною епохою, оскільки сучасний період розвитку суспільства характеризується все більшим впливом на нього інформаційних технологій, які проникли в усі сфери діяльності людини, забезпечують його стрімкий розвиток і поширення інформації, утворюючи всеосяжний інформаційний простір. Людина, яка вміло й ефективно володіє комп’ютерними технологіями, має новий стиль мислення, принципово інакше організовує свою діяльність. Культурна людина, незалежно від її професії та особливостей діяльності, просто зобов’язана володіти навичками роботи з електронними засобами обробки і передачі інформації.
Нові інноваційні технології сьогодення, які охопили світ розвиваються шаленими темпами, змінюючи суспільні погляди, насамперед на освіту. Тенденції розвитку освіти в Україні, його виражена інформатизація вказують на необхідність широкого застосування інформаційних технологій у сфері освіти. Саме зараз відбувається становлення нової системи, орієнтованої на входження у світовий інформаційно-освітній простір. Цей процес супроводжується суттєвими змінами в педагогічній теорії і практиці навчально-виховного процесу, пов'язаний з внесенням коректив у зміст технологій навчання, які повинні відповідати сучасним технічним можливостям, і сприяти гармонійному входженню дитини в інформаційне суспільство. Комп'ютерні технології покликані стати не просто ще одним навчальним предметом, а невід'ємною частиною цілісного освітнього процесу, що значно підвищує його ефективність.
Різкий стрибок у розвитку комп’ютерної техніки і програмного забезпечення сприяв впровадженню в навчальний процес таких технологій, як мультимедіа-технології, Інтернет-технології, Web-дизайн, а їхнє використання сприяє комплексному розвитку особистості і здібностей людини.
Головна стратегія освіти полягає в тому, щоб надати можливість всім без винятку виявити свій творчий потенціал, таланти, дати змогу реалізуватися як особистість. Для цього необхідно розвивати освітній процес, спираючись на пізнавальну діяльність, використовуючи досягнення науки та її технологій.
Одним із ключових моментів прогресивного професійного росту педагога є використання у своїй діяльності всесвітньої мережі Інтернет. Учителю завжди бракує часу, щоб максимально підготуватись до уроку; бракує літератури, інформації, новин, адже всієї літератури та преси, необхідної для освоєння теми, не перечитаєш. Інтернет для вчителя – це не тільки економія часу та коштів, а й можливість бути в курсі останніх педагогічних новин і наукових досягнень, перспектива збагачення досвіду.
Слід зазначити, що справжній педагог не тільки бере з навколишнього світу певні цінності, інформацію, а й сам активно їх поширює. Найкращим засобом для цього є глобальна мережа Інтернет.
Отже, сьогодні, як ніколи до цього раніше, гостро постає потреба в інформаційній культурі. Особливо це стосується людей, які несуть знання, – вчителів. Крім того, для участі у другому  (міському) турі  професійного конкурсу «Учитель року» учасникам було запроваджено нове випробування, а саме: «Для вдосконалення навичок використання ІКТ у контексті вміння структурувати інформацію, оформлювати її, використовувати авторські ілюстрації, дотримуватись єдиного стилю, оригінальності та сприяти оптимізації навчального процесу буде проведене конкурсне випробування  «Інтернет-ресурс» - електронне портфоліо». У зв’язку з цим, уміння створювати власний сайт стає одним з визначальних чинників участі та перемоги в одному з найважливіших освітніх заходах.
Весь процес створення сайта можна умовно поділити на три етапи: проектування, розробка і підтримка. Проектування та розробку за вас вже виконали відповідні спеціалісти безкоштовного хостингу, а вам залишився найважливіший і найтяжчий етап – кропітка і постійна робота над його наповненням.

ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ

БЛОГ.
Блог - це вигляд веб-сайту, що представляє собою онлайн-щоденник, призначений для прочитання та коментування іншими користувачами мережі Інтернет. Саме слово блог з'явилося в результаті трансформації словосполучення «web log», де web - мережа, інтернет, а log - журнал подій, щоденник. Таким чином, блог - зто інтернет-щоденник, публічний щоденник. Звичайно, можна вести і закритий щоденник (тільки для себе) або частково закритий, записи якого можуть переглядати тільки окремі люди або групи людей. Для вчителя найбільш прийнятний перший варіант - блог як публічний щоденник. Блог класу, що використовується учителем-предметником в освітіх цілях, може вирішувати наступні завдання: інформаційна підтримка освітнього процесу, позакласна робота по предмету, публікація творчих робіт учнів, забезпечення зворотного зв'язку з учнями, формування культури і безпечної поведінки в мережі Інтернет, своєчасне інформування батьків про події що відбуваються в класі, формування ІКТ-компетентності школярів.
У блога завжди є автор, що висловлює свою думку, розміщує на сторінках блогу особисту інформацію. Таким чином, інформація, представлена в блозі, суб'єктивна і належить її творцеві.
Блоги класифікують за призначенням. Освітні ж блоги можуть мати різну спрямованість: блог класного керівника, блог вчителя-предметника, блог педагогічної спільноти, блог предметного методичного об'єднання, блог-проект, блог - електронний зошит, блог - шкільна газета та ін. Персональний блог учителя-предметника може включати оголошення, додаткову інформацію до уроків, тестування, творчі завдання з предмета, корисні посилання на різні конкурси та багато іншого.
Що дає вчителю ведення блогу? Блоги, особливо професійні, вчительські, порівняно нове явище в середовищі педагогів. Створюючи блоги, вчителі, не завжди уявляють, які додаткові можливості відкриваються як для них самих, так і для інших учасників і читачів їх блогу.
В освіті блоги використовуються:
-          для допомоги в професії викладача, тому що дає можливість обговорювати, співпрацювати та обмінюватися досвідом з колегами;
-          як інструмент педагогічного впливу колективу вчителів та учнів;
-          як нова середу з новими можливостями.
Освітній блог дозволяє:
-          розвивати інтерес до отримання знань;
-          розвивати здатність самостійного навчання;
-          проводити консультації;
-          просувати ідеї та інформацію;
-          організовувати спільні проекти;
-          обмінюватись інформацією;
-          індивідуалізувати процес навчання;
-          розвивати співробітництво;
-          організовувати дискусії та обговорення.
САЙТ.
Написання сайта – нелегка справа, тому перш ніж її розпочати, вам потрібно добре обміркувати: чи вистачить у вас знань, чи готові ви витрачати досить багато часу на цю діяльність, чи є досвід, яким можна було б поділитися з іншими людьми на його сторінках, врешті-решт, чи насправді ви цього бажаєте? Якщо на всі ці питання у вас була ствердна відповідь – можна сміливо приступати до роботи.
Насамперед, давайте визначимось, що ж таке сайт? Оскільки єдиного визначення немає, то для розуміння цього поняття, вистачить і такого: "Сайт – сукупність веб-сторінок, які об’єднані певною темою, розміщені на одному хостингу та мають спільний дизайн, власника, унікальну адресу і гіперпосилання одна на одну". Слід відмітити, що кожен з цих елементів визначення не є вирішальним у понятті сайту, крім поняття адреси.
Сайт складається з веб-сторінок – звичайного тексту, в якому найчастіше мовою гіпертекстової розмітки HTML написані коди (теги) – команди браузеру для правильного форматування і виведення вмісту (контенту). Кожна веб-сторінка в мережі Інтернет має свою унікальну адресу, за допомогою якої вона може бути знайдена. Головна особливість веб-сторінок – вони мають гіперпосилання – об’єкти (найчастіше тексти, графічні зображення), при натисканні на які відкриваються інші ресурси (веб-сторінки, зображення, текстові документи, відео файли тощо). Для того, щоб веб-сторінки стали доступними іншим людям, їх розміщують на спеціальних серверах. Процес розміщення та подальший супровід сайту називається хостингом, який в свою чергу буває платним і безкоштовним.
Якщо після цих слів вам не перехотілося створювати власний сайт, то прямуємо далі.

ПЕРШІ КРОКИ

Переходимо до знайомства з основними етапами роботи над сайтом. Як ви вже здогадалися, то і тут єдиних правил немає, існують тільки загальні рекомендації, які насправді допомагають зробити цей процес не таким болісним та дають можливість мінімізувати безкінечне переробляння та вдосконалення свого проекту.
Отже, ви вже визначились з основною метою. Мабуть, кожен з вас міркує приблизно так: "У мене є досить напрацювань, щоб поділитися з іншими людьми; я достатньо розумний і амбітний, щоб заявити про себе на всезагальний освітній загал; я бачу, що сайти мають тисячі моїх колег, а отже зможу і сам це зробити і т.п.".
Тому, відразу перейдемо до рекомендацій. Основні етапи роботи над сайтом можуть бути такі:
  1. Складання плану.
  2. Створення структури.
  3. Розробка дизайну.
  4. Реалізація.
  5. Підтримка та супровід.
Розглянемо їх трішки детальніше.
1. Планування
Звичайна логіка нам підказує, що потрібно зробити на початку будь-якої складної діяльності –  звичайно ж спланувати свою роботу, інакше хаосу тут не уникнути! Насамперед, рекомендуємо уважно розглянути якомога більше персональних освітніх сайтів своїх колег, відзначити та записати моменти, які вам найбільше сподобалися і які ви хотіли б  бачити на своєму сайті, визначити, чого слід уникати, що вам категорично не сподобалося. Поміркуйте над тим, яким чином виділитися, що у вас може бути такого унікального, яке відсутнє в інших? Відведіть на це кілька днів – в майбутньому це допоможе вам уникнути багатьох помилок. Також заплануйте, скільки днів ви відводитимете на інші етапи і головне – скільки часу готові працювати над цією проблемою кожного дня. Паралельно готуйте матеріали, які будете розміщувати на своєму сайті: збирайте їх в окремі папки, перевіряйте на наявність помилок, архівуйте тощо.

2. Створення структури

Якщо до цього етапу віднестися недобросовісно, то  вам не раз доведеться переробляти, здавалось би вже готову роботу. Підходи можуть бути різні, тому  дамо поради з власного досвіду.
Пригадайте, – ви створюєте персональний освітній сайт, де будете висвітлювати свою професійну діяльність. Але на нього заходитимуть різні люди, яким, можливо, буде не зовсім цікаво дізнатися скільки у вас нагород, як красиво ви провели урок, які гарні вироби виготовили ваші вихованці і т.п. Можливо, людина хоче знайти у вас рецепт варення з кабачків, чи способи вирощування помідорів. Ігнорувати даний контингент відвідувачів, яких до речі буде переважна більшість, було б зовсім нерозважливо. Тому, порада перша: інформацію сайту відразу умовно розділіть на дві групи: освітня діяльність та інше. Далі, подамо приблизну схему персонального сайту, яка звичайно ж не є догмою і може коригуватися в сторону зменшення  чи розширення елементів.

3. Розробка дизайну


Загальновідомо, що всі ми підсвідомо хочемо сподобатися іншим людям. Цю тезу можна віднести і до сайта: красивий сайт буде приваблювати до себе відвідувачів, і навпаки, якщо він матиме непродуманий, неестетичний вигляд, –   тоді не варто чекати успіху.  Тому у вас є два шляхи: або скористатися вже готовим, або створювати свій власний. Гадаю, що більшість з вас віддасть перевагу першому. Але це не звільняє вас від дотримання певних правил, наприклад, таких:
· Віднайдіть, а ще краще створіть логотип для вашого сайта, який найповніше відповідатиме його вмісту.
· Меню сайта не повинно перевищувати 7 пунктів. Часто 7 пунктів катастрофічно не вистачає і меню поступово «розростається» до 20-40. В такому випадку використовуйте так зване «роздвижне» меню, або погрупуйте його за важливістю. Можна також розмістити менш важливі пункти у вигляді гіперпосилань на сторінках.
· Кольорова палітра сайта має складатися не більше, ніж з 3-4 кольорів. Бажано використовувати стримані, офіційні кольори. Не зайвим буде нагадати, що темний текст на світлому фоні сприймається краще, ніж навпаки.
· Не розміщуйте надто багато тексту. Якщо ж потрібно багато, то на головну сторінку розмістіть анонс чи цікавий невеличкий розділ, а в кінці – гіперпосилання на весь документ типу «читати далі…»
· Більш важлива інформація має знаходитися спочатку, а весь контент чітко структурований. Обов’язково перегляньте, як з подібною проблемою справилися ваші колеги на своїх сайтах і зробіть так само (вчитися на гарних зразках ніколи не зайве!).
· Розмір шрифту не повинен бути надто великим чи малим. Визначити це досить просто: перегляньте сторінку свого сайту з різним розширенням монітора. Ви будете здивовані, побачивши, як він мінятиметься.
· Обов’язково перегляньте свій сайт різними браузерами, оскільки не всі вони однаково відображають вміст сторінки.
· Не розміщуйте на сторінках багато нав’язливої реклами, різних скриптів, ефектів, надто великі графічні зображення чи музичний фон – поважайте людей, які будуть відвідувати ваш сайт.
Цей перелік може бути достатньо великий, тому з часом почніть читати спеціалізовану літературу та підручники. Головним має бути "правило кухні": "Краще не досолити, ніж пересолити".

 4. Реалізація

  Хай для  вас буде втіхою те, що переважна більшість людей планети не мають достатніх знань, щоб самостійно створити сайт. Та це і не потрібно, оскільки на сьогодні існує достатньо велика кількість хостингів, які надають можливість скористатися їхніми шаблонами. Тобто, зареєструвавшись та виконавши порівняно нескладні певні дії, можна просто наповнювати інформацією вже майже готовий повноцінний сайт.

 5. Підтримка та супровід

  Перефразовуючи відомий вислів про солдата, який не хоче стати генералом, скажемо "Поганий той власник сайта, який не хоче, щоб його відвідувало якомога більше користувачів". А для цього потрібно постійно працювати над ним: додавати нову інформацію, виправляти помилки, розміщувати ту інформацію, яка буде потрібна відвідувачам і бажано таку, яку вони не зустрінуть на інших сайтах.
Головне для чого створюються сайти – це не стільки висвітлення інформації про себе, як надання важливої інформації та чогось нового, що відсутнє на інших ресурсах користувачам, які будуть відвідувати ваш сайт. Користувачів на сайт заманює контент, а тому дайте їм те, чого вони хочуть і вони стануть вашими постійними відвідувачами. А отже, ваше завдання – максимально задовольнити їхні потреби. Якщо вам вдасться це зробити, то відвідувачі будуть вам вдячні  та знову і знову повертатимуться до вас. Тому – ще одна порада: намагайтеся викладати інформацію такого типу, яку самі часто шукаєте.
Не останню роль відіграє зовнішнє оформлення. Воно, як фантик цукерки, може сподобатись, а може і ні. В такому разі користувач може просто покинути сайт і ніколи назад не повернутися. Тому не забувайте про зовнішню привабливість та зручність.
Ми вчителі, а отже як ніхто інший добре знаємо, що для успіху в житті потрібно постійно навчатися. І остання, але найважливіша порада: постійно вчіться, самовдосконалюйтесь і успіх неодмінно прийде до вас. Удачі!

1 коментар: