Звернення до вчителів

Шановні колеги!

Вітаємо Вас на сторінці інформаційно-методичного порталу "Віртуальний методичний кабінет" Харківського ліцею № 107 Харківської міської ради Харківської області.

Віртуальний методичий кабінет ( ВМК)–це багатопланове інформаційне середовище, зорієнтоване на взаємодію адміністрації Харківського ліцею № 107 ХМР ХО, ліцейських методичних об'єднань та педагогічних працівників в умовах оновлення та розвитку методичної роботи в ліцеї, з метою підвищення ефективності методичної роботи та професійної компетентності педагогів. ВМК забезпечує максимальне полегшення доступу педагогічного колективу до інформаційних ресурсів, які повсякденно використовуються в освітньому процесі.

Запрошуємо до співпраці творчих активних колег.

пʼятниця, 6 листопада 2020 р.

До уваги педагогічних працівників

ІНДИВІДУАЛЬНА ТРАЄКТОРІЯ РОЗВИТКУ ОБДАРОВАНИХ УЧНІВ

Обдарована дитина - це особистість, яка має потенціал інтелектуального та креативного розвитку. Тому будь-яка дитина є обдарованою, що отримав від природи і батьків безцінний «дар», ресурси для особистісного розвитку. Французький просвітитель сказав свого часу, що генії падають з неба. Іноді їм пощастить впасти до воріт палацу, але в більшості випадків вони пролітають повз. Тому головне завдання батьків і педагогів - вчасно побачити в дитині риси обдарованості та допомогти їй розвинутися. Динамічний розвиток суспільства вимагає формування не стільки соціально типової, скільки яскраво індивідуальної особистості, що дозволяє залишатися в соціумі, який швидко змінюється. Саме освіта є основним чинником випереджальних змін.

Сьогодні стала очевидною неможливість створити універсальний образ випускника закладу загальної середньої освіти, якому пропонується опанувати, визначений зверху зміст освіти. Сучасна педагогіка націлює нас на сприйняття кожного учня як людини, спроможної самостійно вирішити, які знання для неї важливі, а які – ні.

У новому тисячолітті учень сам стає ініціатором свого освітнього просування, автором власної освітньої траєкторії, яка вибудовується всередині широкої освітньої реальності.

Організація навчання за індивідуальною траєкторією вимагає особливої методики й технології. Вирішувати цю задачу в сучасній дидактиці пропонується зазвичай двома протилежними способами, кожний з яких іменують індивідуальним підходом.

Аби оволодіти певною компетенцією, різним дітям потрібні різні способи та методи навчання, й час навчання також може різнитися. Константою є тільки результат – набуття дитиною компетентності.

Тільки персоналізація освіти дозволяє учням бути "агентами" освітнього процесу, адже базується безпосередньо на освітніх цілях та інтересах дітей, закладаючи міцний фундамент для усвідомленого навчання протягом життя.

Конецепція НУШ містить зміни системи оцінювання при впровадженні компетентнісного підходу: "... створено нову систему вимірювання й оцінювання результатів навчання."

Що  ж таке "персоналізоване навчання"?

У визначенні цього складного (й, подекуди, незрозумілого) поняття ціла низка провідних міжнародних інституцій, що займаються питаннями розвитку освіти за підтримки фундації Білла та Мелінди Гейтс, виділяють 4 компоненти:

·         особистий освітній профайл (в ньому визначаються сильні сторони, потреби, мотивація та цілі учня/учениці, також міститься опис способу та регулярність інформування/отримання учнем/ученицею та його/її батьками зворотнього зв'язку);

·         особиста освітня траєкторія (складається з освітніх планів, форм освітнього досвіду та способів, в які учень/учениця розроблятиме та впроваджуватиме свою освітню траєкторію);

·         прогрес розвитку компетенцій (описує як відбуватиметься оцінювання набуття певних компетенцій та просування учня/учениці за власним освітнім планом);

·         гнучке освітнє середовище (формується задля забезпечення індивідуальних потреб учнів й містить рішення щодо структури роботи усіх людей, задіяних в освітньому процесі, а також щодо використання простору й часу, передбачаючи можливість активної групової співпраці учнів закладу освіти різних класів).

Наведене визначення не є абсолютом, радше практичним інструментом для освітян, які працюють над розробкою дитиноцентристських моделей шкільного навчання.

 Індивідуальна освітня траєкторія - персональний шлях реалізації особистісного потенціалу здобувача освіти, що формується з урахуванням його здібностей, інтересів, потреб, мотивації, можливостей і досвіду, ґрунтується на виборі здобувачем освіти видів, форм і темпу здобуття освіти, суб'єктів освітньої діяльності та запропонованих ними освітніх програм, навчальних дисциплін і рівня їх складності, методів і засобів навчання. Індивідуальна освітня траєкторія в закладі освіти може бути реалізована через індивідуальний навчальний план.

Індивідуальна освітня траєкторія це персональний шлях реалізації особистісного потенціалу кожної дитини в навчанні. Програма - це план такої траєкторії.

Мета розробки індивідуальної освітньої траєкторії - забезпечення якісної освіти обдарованого учня, розвитку його особистості за умов створення та реалізації індивідуальної освітньої програми в рамках предмета.

 Програми навчання для інтелектуально обдарованих дітей повинні: включати вивчення широких (глобальних) тем і проблем; використовувати в освітньому процесі міждисциплінарний підхід на основі інтеграції тем і проблем, що відносяться до різних галузей знань; передбачати вивчення проблем відкритого типу.

Максимальною мірою враховувати інтереси обдарованих і заохочувати поглиблене вивчення тем, обраних самою дитиною; підтримувати та розвивати самостійність у навчанні; забезпечувати гнучкість і варіативність освітнього процесу; передбачати наявність і вільне використання різноманітних джерел і способів отримання інформації.

Навчати дітей оцінювати результати своєї роботи за допомогою змістовних критеріїв, формувати у них навички публічного обговорення та відстоювання своїх ідей і результатів творчості; сприяти розвитку самопізнання, а також розумінню індивідуальних особливостей інших людей; включати елементи індивідуалізованої психологічної підтримки і допомоги. 

Результати навчання за індивідуальною освітньою програмою відстежуються через: самооцінку учня (за допомогою різноманітних тестів); відгук учителя (учитель має уявлення про ступінь сформованості ключових компетентностей та навички дослідницької діяльності),  про роботу учня протягом семестру (чверті); щотижневі обговорення-рефлексії з учнями; презентацію проектів і результатів творчих розробок роботу учня в якості помічника, консультанта, експерта; результати підсумкової атестації.

 Для організації роботи за індивідуальною освітньою програмою педагогу необхідно:

 – скласти план занять з обдарованою дитиною, враховуючи напрямки учнівської самоосвіти, схильності (гуманітарні, математичні, природничонаукові, музичні тощо), психологічні особливості дитини;

–визначити теми консультацій з найбільш складних питань;

–обрати форму звіту (тести, питання тощо) за певні проміжки часу. 

ПРИКЛАД


Немає коментарів:

Дописати коментар